Η σημερινή πόλη της Λεμεσού είναι διάδοχος των τριών αρχαίων πόλεων, Αμαθούντος, Κουρίου και Νεαπόλεως, οι οποίες ανεπτύχθησαν σε μικρή ααπόσταση η μια από την άλλη. Η σημερινή Λεμεσός είναι κτισμένη, για την ακρίβεια, ακριβώς στη θέση της Νεάπολης της οποίας αποτελεί άμεση συνέχεια.
Και οι τρεις πόλεις υπήρξαν για αιώνες έδρες Επισκόπων. Το 1222μ.Χ. οι Φράγκοι κατακτητές κατήργησαν όλες τις Επισκοπές της Κύπρου πλην τεσσάρων: Αμμοχώστου, Λευκωσίας, Λεμεσού και Πάφου. Από το 1222 μέχρι την Τουρκική κατάκτηση του 1571, λοιπόν, μόνο Επισκοπή Λεμεσού υπήρχε, η οποία συμπεριελάμβανε και τις άλλοτε Επισκοπές Αμαθούντος και Κουρίου. Μετά την Τουρκική κατάκτηση και την αποκατάσταση της Εκκλησίας της Κύπρου, η Επισκοπή Λεμεσού συγχωνεύθηκε με την επανασυσταθείσαν Επισκοπή Κιτίου στην οποία τελικά υπήχθη, και παρέμεινε έτσι μέχρι το 1973, οπότε η τότε Ιερά Σύνοδος υπό τον αείμνηστο Αρχιεπίσκοπο Μακάριο Γ', απανασύστησε την Επισκοπή Λεμεσού, αποσπώντας την πόλη και επαρχία της Λεμεσού από τη Μητρόπολη Κιτίου.
Έτσι, από το 1973 η Λεμεσός επανήλθε στην προ του 1571 κατάσταση, με δική της ξεχωριστή Μητρόπολη, λύση απόλυτα ενδεδειγμένη, νοουμένου ότι είναι η δεύτερη μετά τη Λευκωσία μεγαλύτερη πόλη, με ραγδαία ανάπτυξη και πολυάνθρωπη ενδοχώρα. Σημερινός Μητροπολίτης Λεμεσού είναι ο Λεμεσού Αθανάσιος με βοηθό Επίσκοπο τον Αμαθούντος Νικόλαο.
Περισσότερα για την Ιστορία της Εκκλησίας της Λεμεσού μπορείτε να διαβάσετε στο βιβλίο του Ιερομονάχου Σωφρόνιου Γ. Μιχαηλίδη Ιστορία της Εκκλησίας της Λεμεσού (Επισκοπή Αμαθούντος- Κουρίου- Νεαπόλεως- Λεμεσού).
The Church of Cyprus (Greek: Ἐκκλησία τῆς Κύπρου, Ekklisía tîs Kýprou) is an autocephalous Greek Church within the communion of Orthodox Christianity. It is one of the oldest Eastern Orthodox autocephalous churches, achieving independence from the Patriarchate of Antioch and All the East in 431. The bishop of the ancient capital, Salamis (renamed Constantia by Emperor Constantius II), was constituted metropolitan by Emperor Zeno, with the title archbishop.
The Apostle Paul, accompanied by Barnabas and Mark the Evangelist (Barnabas' kinsman), came to Cyprus in 45 AD to spread Christianity. Arriving at Salamis, they travelled across the island to Paphos, where Sergius Paulus was the first Roman official to convert to Christianity. In 50 AD St. Barnabas returned to Cyprus accompanied by St. Mark and set up his base in Salamis. He is considered to be the first Archbishop of Cyprus. Some Christians say Barnabas was stoned to death by the Jews on the outskirts of Salamis, where he was also buried.
A few of the bishops who helped spread Christianity on the island were Lazarus, the Bishop of Kition, Herakleidios the Bishop of Tamasos, Avxivios the Bishop of Soloi, and Theodotos the Bishop of Kyrenia.
Towards the end of the 4th century, Christianity had spread throughout the island. During this time St. Epiphanius was Archbishop. His seat was in Salamis, which was renamed Constantia.